Czym są dane strukturyzowane i jak ich używać na stronach www

Czym są dane strukturyzowane i jak ich używać na stronach www

Strukturyzowane dane to technika informowania wyszukiwarek o zawartości strony internetowej w uporządkowany i określony sposób, która umożliwia lepsze ich porządkowanie i dopasowywanie wyników wyszukiwania.

Najczęściej stosowaną metodą jest Schema.org i ich definicje elementów, które można opisywać. Za pomocą ich schematów można opisać zarówno fizyczne obiekty, takie jak produkty, ludzie czy miejsca, jak i obiekty niematerialne, takie jak organizacje, koncerty czy przepisy. Schematy są dokładnie opisane na stronie https://schema.org, gdzie dokładnie określono, które elementy są wymagane, a które opcjonalne.

Schema.org to współpraca między największymi wyszukiwarkami: GoogleMicrosoftYahoo i Yandex. Można więc być pewnym, że schema.org jest wspierane przez te cztery wyszukiwarki.

Zalety implementacji tych schematów?
Korzystając z jednego z schematów Schema.org, wyszukiwarki są w stanie w pełni zrozumieć kluczowe elementy schematu. Jeśli na stronie opisany jest na przykład koncert, dokładnie określone jest, gdzie, kiedy i kto gra.

Dzięki temu wyszukiwarki mogą wyciągnąć ważne informacje do swoich wyników wyszukiwania i wyróżnić najważniejsze informacje.

Takie wyniki w wyszukiwarkach nazywane są “Rich Snippets” – w Polsce często mówimy o nich jako o “Strukturyzowanych danych” lub “Mikrodanych”.

Jak uzyskać te “Rich Snippets”?

Schema.org oferuje trzy sposoby implementacji Rich Snippets:

  • Microdata
  • RDFa
  • JSON-LD
  • JSON-LD to format JSON stworzony specjalnie do określania strukturyzowanych danych na stronie internetowej.

Co robią Strukturyzowane dane?

Najczęstszym zastosowaniem strukturyzowanych danych jest “ścieżka nawigacyjna”, która pokazuje wyszukiwarkom, gdzie dana strona znajduje się w strukturze strony internetowej.

Dla sklepu internetowego najważniejszym schematem jest ten, który pozwala zdefiniować produkty.

Pełny opis produktu można znaleźć na https://schema.org/Product.

Obraz produktu wyświetlany w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych to nie Rich Snippets. Jest to zdjęcie produktu, ale to Google znajduje zdjęcie na stronie i decyduje się je wyświetlić w wynikach na urządzeniach mobilnych.