- 23.10.2014
- 0 Komentarzy
- Od websystems
Wyszukiwarki internetowe mają w obecnych czasach ogromny potencjał reklamowy, szybko przeganiając tradycyjne media, jeśli chodzi o zasięg reklamy. Współczesne komercyjne silniki wyszukiwarek opierają się na szybkim odnajdywaniu wartościowych informacji. Nauka ta istnieje od połowy XX wieku, kiedy systemy takie pomagały w szukaniu informacji i danych w bibliotekach, placówkach badawczych i laboratoriach rządowych.
Wyszukiwanie opiera się na starej prawidłowości gdy zawartość zwracanych dokumentów odpowiadała zapytaniu użytkownika dotyczącym zamiarów i warunków popularności mierzonej na podstawie ilości odwołań lub cytatów (w kręgach akademickich i biznesowych często jedna praca odwołuje się do innej). Każdy dokument odwołujący się do innego dokumentu zwiększa jego współczynnik popularności.
Wiele lat później obie te właściwości zostały wykorzystane w Internecie. Popularność strony mierzona jest przez wyszukiwarki na bazie liczby wizyt w ciągu określonego czasu oraz czasu, który internauta spędza na danej stronie. Optymalizacja treści strony polega na opublikowaniu takiego tekstu w tytule strony oraz w jej opisie, aby internauta kliknął link w wynikach wyszukiwarki i odwiedził serwis.
Czas spędzony na stronie zależy oczywiście od tego, czy znajdzie poszukiwane informacje oraz czy dana treść będzie interesująca. Im częściej serwis będzie odwiedzany przez użytkowników wyszukiwarki, tym bardziej strona będzie popularna. co przełoży się na zysk właściciela serwisu.
Google PageRank
PageRank jest metodą przydawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, które oznaczają jej jakość. Na podstawie tej wartości określamy ranking znalezionych stron w wyszukiwarce. Algorytm PageRank został określony przez założycieli firmy Google Larry’ego Page’a i Sergeya Brina w 1998 roku. PageRank mówi, że jakość tekstu jest proporcjonalna do ilości tekstów, które odwołują się do danego tekstu. Rozwinięcie zaproponowane przez autorów Google polegało na ważeniu sumy linków wskazujących na rozpatrywany tekst ich własną wartością PageRank. Jeżeli dany tekst powołuje się artykuł, który sam ma wysoką ocenę, to znaczenie takiego działania jest bardzo duże. Artykuł o mniejszej ocenie ma o wiele mniej znaczące oddziaływanie. Ostatnia aktualizacja PageRanku odbyła się 6 grudnia 2013 roku, a 6 października 2014 roku odbył się oficjalny hangout Google, na którym jedna z czołowych postaci Google – John Mueller stwierdził, że prawdopdobnie już nigdy Google nie będzie aktualizować publicznie widocznego PageRank’u.
AKTUALIZACJA: w marcu 2016r Google oficjalnie poinformowało o usunięciu paska PageRank (źródło: SearchEngineLand)